Spánek a tloustnutí

Nedostatek spánku vede k tloustnutí

Spánek je základní fyziologickou potřebou nezbytnou pro správnou funkci  organismu. Jeho význam tkví především v regeneraci centrálního nervového systému. Beze spánku či při jeho nedostatečné kvalitě nemůže dojít k potřebnému zotavení, což se projeví zhoršením myšlení, snížením pozornosti a pocitem únavy následující den. Trvá-li tento  stav delší dobu, dochází k výraznému snížení kvality života a hrozí riziko vzniku a rozvoje závažných duševních onemocnění. Poruchy spánku se vyskytují jako následek řady onemocnění. Nedostatečný nebo nekvalitní spánek může být způsoben nesprávnou životosprávou či špatnou spánkovou hygienou. V řadě  případů a s narůstajícím věkem se ale často příčinu nalézt nepodaří.

Švédští vědci zjistili,

že už i jedna noc, během níž se dostatečně nevyspíte, se projeví na váze. Nevyspalý člověk má pomalejší metabolismus, takže spálí méně kalorií. Pokud se Vám nedaří zhubnout,   zkuste spočítat nejen, kolik toho sníte, ale i kolik hodin naspíte.   Souvislost mezi nedostatkem spánku a rychlostí spalování energie se zatím velmi nezkoumala. Ale již dřívější studie prokázaly, že nedostatek  spánku vede k vyšší produkci hormonu odpovědného za pocit hladu, tedy  unavený člověk sní více.

Výzkum na univerzitě

ve švédské Uppsale vedl Christian Benedikt, který k němu uvádí: „Naše výsledky ukazují, že i jedna noc s nedostatkem spánku výrazně sníží u zdravých mužů výdej energie. Vydatný spánek naopak  významně přispívá ke zvyšování spotřeby energie.“ Studie ukázala, že už i jedna noc beze spánku měla vliv na snížení  výdeje energie na základní funkce, jako jsou dýchání a trávení o pět až dvacet procent. Méně překvapivé už bylo, že dobrovolníci měli také vyšší  hladinu krevního cukru, více stresových hormonů, například kortizonu a  vyšší hladinu ghrelinu, hormonu ovlivňujícího pocit hladu.

Naše tělo se velmi rychle snaží vyrovnat s únavou

způsobenou nedostatkem spánku. A to tím, že začne spotřebovávat méně energie. Proto i když  následující den nejíme o nic víc než obvykle, spálíme méně kalorií a začínáme přibírat.  Ale po delším než osmihodinovém spánku hubneme. Čím  více spánku, tím štíhlejší postava, říkají vědci. Ideální pro zdraví je podle většiny výzkumů osm hodin spánku denně.

Specialisté z Washingtonu

sledovali vliv spánku na obezitu  u jednovaječných dvojčat, která mají stejné geny. Díky tomu lze  jednoznačně poznat, jakou roli hraje právě dědičnost. Přitom pokud spí  člověk méně než sedm hodin denně, mají na obezitu geny vliv více než sedmdesátiprocentní, zatímco při spánku devět a více hodin jen třicetiprocentní. Jinými slovy, i osoba, která má sklony k obezitě,  může být štíhlá, spí-li dostatečně dlouho. Dlouhý spánek pozitivně  ovlivňuje metabolismus glukózy, zmírňuje  záněty v těle a zvyšuje odolnost organismu.