Zpět do školy

Jak zvládnout začátek školního roku

Kdy je pro nás vhodné vstávat?

Podle průzkumů se 29 % dětí netěší zpět do školy. Hlavním důvodem je kromě učení ranní vstávání. Fáze našeho spánku a bdění jsou regulovány našimi vnitřními hodinami. Tento cyklus je nastaven přibližně na 24 hodin, ale jedinec od jedince se v tomto nastavení může mírně lišit. Jsou mezi námi ti, jejichž cyklus je časný. Říkáme jim „slavíci“, protože chodí spát brzo a nedělá jim velké potíže vstávat brzo ráno za rozbřesku. Ti s pozdními cykly, „sovy“ jsou aktivní večer a spánek si vynahrazují ráno. Dle výzkumníka Tilla Roenneberga z univerzity v Mnichově mají děti, bez ohledu na pohlaví, společnou tendenci spát stále déle a déle. Tato tendence se výrazně mění ve věku 20 let. Změna je přitom tak razantní, že ji vědci nyní navrhují jako oficiální znak charakterizující ukončení adolescence.

 

Proč se mění čas spánků s věkem?

Než se z nás stanou dospěláci, musíme všichni projít úskalím puberty a obdobím adolescence. V této době se v nás dějí překotné změny vedoucí k připravenosti se reprodukovat. Konec puberty je poměrně dobře definován a lékaři jej dávají do souvislosti s ukončením růstu dlouhých kostí. Děje se tak přibližně ve věku 16 let u dívek a ve věku 17,5 roku u chlapců. Konec adolescence je do značné míry pojem vágní, protože zahrnuje jak psychologické, tak fyziologické změny. To přináší velkou zátěž pro organismus. Proto mají děti tendenci hodně spát.

 

Změna hodiny vstávání nám může přivodit nemoc?

Změna hodiny vstávání je velký zásah do všech procesů, které v těle probíhají. Nedivme se potom, že se začátkem školního roku začínají být děti více nemocné a nesoustředěné. Než si dětské tělo zvykne na nový biorytmus, je potřeba doplnit všechny potřebné minerální a vitamínové složky. Jinak se dětské tělo před zimním obdobím zbytečně vyčerpá a může snáze podléhat nemocem.

 

Jak předejít nemoci?

Chcete-li svým dětem či vnukům pomoci lépe snášet tento přechod, dopřejte jim optimální zdroj pro doplnění minerálů potřebných při zvýšeném zatížení organismu. Čerstvá zelenina a ovoce, které je možné získat z kvalitních zdrojů, udělá Vašim blízkým i Vám dobře. Rozmanitá strava je základ dlouhého a zdravého života. V současné době, kdy očekáváme změny teplot, je potřebné zejména doplnit probiotika na podporu imunitního systému. Vzhledem ke stresovým situacím, které podzim přináší, je ideální doplnit také draslík a hořčík na podporu krevního oběhu.

 

Čínská medicína radí na co si dát pozor na podzim

Podíváme-li se na současnou dobu z hlediska čínské medicíny, je čas podpořit slinivku a slezinu, které mají v tomto období největší zátěž. K tomu nám pomohou lehce povařené potraviny – v páře nebo trošce vody, jemně kořeněné a příjemné chuti. Vhodné potraviny jsou brambory, mrkev, meruňky, kantalupy, dýně, kukuřice, hrášek, houby shiitake, fazolové lusky, pohanka, proso, oves, špalda, neloupaná rýže a cizrna.

Důležité je správné rozložení stravy v průběhu dne. I zdravá strava, nesprávně rozložená během dne, Vám nemusí pomoci.

Nemáte-li kvalitní zdroj a čas na získání vhodný potravin, pořiďte si potravinové doplňky, které nahradí čerstvé potraviny.