Sodík

  • podporuje metabolismus minerálů
  • udržuje vápník v krvi v rozpustném stavu
  • udržuje ve správné funkci zažívání uhlovodanů
  • je důležitý pro růst

Sodík je v buňkách stále „v konfliktu“ s draslíkem, tj. je-li jednoho z nich nadbytek, dojde ke zdravotním potížím:

  • mnoho sodíku - zadržování vody v tkáních
  • mnoho draslíku - vylučování sodíku z organismu

Draslíku je v potravě dostatek, ale obecně se přesoluje a tím se jeho potřeba zvyšuje. Ideální poměr je 1 díl sodíku a 2 díly draslíku. Pro novorozence je nejvhodnější neslané jídlo podobné mateřskému mléku.

Sodík spolu s mnoha minerály zhodnocuje slučováním jejich metabolický efekt

Za normálních okolností je malá pravděpodobnost nedostatku sodíku, ale běžně se užívá nejméně 7-násobek skutečné ideální potřeby (díky nadbytečné spotřebě soli).

Větší přísun sodíku je vhodný jedině:

  • v horku, při zvýšeném pocení (pocením dochází ke ztrátě sodíku a následné únavě, nevolnosti, zvracení až úpalu i při krátkodobém pobytu na slunci). Vypitím vody se stav spíše zhorší, pomůže voda osolená (i při příznacích úpalu).
  • pro dělníky v ocelárnách,... (horké provozy) - vhodné jsou minerálky s vyšším obsahem sodíku nebo osolený nápoj
  • při nervovém vypětí (stresu) se zvýší potřeba sodíku
  • při nízkém tlaku např. u vegetariánů pomůže 1-2 týdny více solit. Ranní únavě až závratím je možné předejít jedením jídla, které lze přisolit (vajíčka,chléb s máslem) namísto obvyklé ranní obilné směsi nebo kaše.

Denní potřeba: malé množství - ideální poměr s draslíkem, tj. 2-5g, dávka nad 14g je toxická.

Zdroje sodíku: květák, mrkev, špenát, hlávkový salát, vejce, sůl (i mořská).