Chceme-li poznat, co je nejlepším pokrmem, musíme zkoumat Boží původní plán, týkající se stravy člověka. Ten, který učinil člověka a který chápal jeho potřeby, stanovil Adamovi stravu. „Aj,“ řekl, „dal jsem Vám všelikou bylinu, přinášející símě, ... a všeliký strom, na němž je ovoce, přinášející símě. To bude Vám za pokrm.“ Když člověk odešel z ráje a musel si obděláváním půdy získávat živobytí, dostal povolení jíst i „bylinu polní.“ I. Moj.1,29, 3,18.

"Strava, kterou vyvolil Stvořitel, skládá se z obilí, ovoce, ořechů a zeleniny. Tyto pokrmy, připravené pokud možno co nejprostěji a nejpřirozeněji, jsou nejzdravější a nejvýživnější. Dávají sílu, vytrvalost a svěží rozum, jak tomu není u složitější a dráždivé stravy.“ CD 81, odst.111.


Dnešní vědecké poznatky nám potvrzují dostatečnost a výtečnost těchto pokrmů a zároveň škodlivost té stravy, kterou Bůh zapověděl. Jeho úmyslem a přáním je, aby lidem bylo lépe a mohli se těšit lepšímu tělesnému, duševnímu i duchovnímu zdraví. Poslušnost zdravotních rad nás zbaví mnohého utrpení, zármutku a zoufalství. Prostá strava bude mít blahodárný vliv na jemné nervy mozku, které zesílí a více se nebudou otupovat a ochrnovat. Mnoho lidí na světě trpí nemocemi a dokonce předčasně umírá z nedostatku znalosti o zdravém stravování. Budeme-li poslušni přírodních zákonů, kterým podléhá také lidský organismus, zachováme své zdraví.

Reforma výživy by měla být postupná. Správně prováděna reforma zvýši naši odolnost vůči nemocím, dodá sílu a energii k vykonávání běžných povinností.

Šetří náš čas a také peníze.

Aby byla naše strava plnohodnotná, měla by obsahovat všechny důležité látky. K nim patří látky živící, sytící a látky ochranné.


Látky živící

Jsou stavebním materiálem našeho těla. Tvoří je bílkoviny. Zdrojem jsou především luštěniny, ořechy, obiloviny, mléko, vejce a ze zeleniny nejvíce kapusta.

Velký důraz v naší stravě byl vždy kladen na bílkoviny a zvláště na bílkoviny živočišného původu. Ale dnes už lékařská praxe dospěla k závěru, že rostlinné bílkoviny jsou pro člověka výhodnější. Dřívější praxe byla, že člověk potřebuje na 1 kg živé váhy 1 g bílkovin. Ale poslední výzkumy dokázaly, že dostačující množství je 25 g bílkovin denně, protože naše tělo umí s bílkovinami velice dobře hospodařit. Stvořitel to tak zařídil, že tělo umí využít aminokyselin (tj. základních stavebních kamenů bílkovin) i při jejich resyntéze. Důležité také je, že naše tělo není schopno využít bílkovinu v tom stavu, jak ji přijímá, musí si ji nejdříve rozložit na jednotlivé aminokyseliny a z nich si buduje vlastní bílkovinu. Jejich nadbytečný příjem má za následek onemocnění jater, ledvin a překyselení organismu. Velice zatíženo je i naše srdce. Tělo není schopno ukládat bílkoviny do zásoby, proto si je musí přeměnit na glycidy, a posléze na tuky.


Látky sytící

Jsou pro tělo zdrojem energie. Patří k nim glycidy (tj. škroby a cukry), a tuky.

Zdrojem glycidů jsou: obiloviny, brambory, zelenina, ovoce. Jako denní dávka glycidů postačí 300 - 350 g.

Zdrojem tuků jsou: všechny ořechy a různá semena (slunečnice, mák, len, dýňová semena, atd...). Tuky užíváme podle podnebí a ročního období, denně asi 50 - 80 g.


Látky ochranné

Tvoří vitamíny a minerální látky. Přestože je člověk přijímá v nepatrných dávkách, jsou pro život nezbytné. Naše strava může být bohatá na bílkoviny, glycidy a tuky, a přesto může být neplnohodnotná, protože je prosta těchto látek. Bohatě jsou obsaženy v ovoci a zelenině.


Vitamíny

Vitamíny se dělí na rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Vitamíny A, D, D3, E, K jsou vitamíny rozpustné v tuku, vitamíny B1, B2, B6, B12, Bc /M/, C ve vodě.


  • Vitamín A

Zdroje: v rostlinách je obsažen jeho předstupeň karoten.Nejvíce se vyskytují: fazole, zelený hrášek, ječmen, kapusta, pomeranč, broskve, salát, špenát. Z živočišných zdrojů je to: žloutek, plnotučné mléko, smetana, máslo.

Nedostatek se projevuje: suchými a zrohovatělými buňkami, špatným hojením ran, špatnou obranou našich sliznic proti infekcím, zmenšeným množstvím kyseliny solné v žaludku, sklon k průjmům, sklon k tvorbě kamínků, noční slepota.

Užití vitamínu ku zlepšení a vyléčení chorob: chorobného zrohovatění pokožky, tvoření mozolů a tvrdých otlačenin, kuřích ok a bradavic, při suché kůži, při chorobě Darierově, kdy se na vyústění tukových žláz vytvářejí výrůstky. Dále se ho užívá při akné vulgaris, zanícení tukových žláz tvořením uhrů, při lámavosti nehtů a vlasů, při ichtiotídě, rybí šupinatosti, spáleninách, i rentgenových. Při trvalých rýmách, zánětech sliznic v bronchiích hltanu, ústech, žaludku, nedostatku žaludečních šťáv, při žaludečních a dvanáctníkových vředech, zánětech sliznice tlustého střeva, při tvrdnutí nebo měknutí oční rohovky, při noční slepotě. Při Basedově chorobě, poškozených játrech. K zabránění tvorbě kamenů v močovodech, při neinfekčním zánětu sliznice pochvy.


  • Vitamín B1

Zdroje: obilné klíčky, rýže, kvasnice, zelenina, ovoce, brambory, kravské a mateřské mléko.

Nedostatek se projevuje: poruchy látkové výměny, poruchy tkáňových a organických funkcí, nemoc beri- beri, při které jsou postižené nervové a svalové tkáně a hospodaření s vodou a vznikají škody na srdci a krevních cestách.

Znaky nedostatku vitamínu B1

  1. poruchy nervové: bolení hlavy a migréna, unavenost, svědění rukou a nohou, nespavost, pocení, poruchy reflexů a snížená teplota.
  2. poruchy žaludeční a střevní: nechutenství k jídlu, dráždění k vrhnutí, vrhnutí samo, nedostatek kyseliny solné v žalud.šťávě, slabý žaludek a ochablá činnost střevní, zácpa.
  3. poruchy svalové: všeobecná slabost, scvrkání svalstva, zjevy ochrnutí, lýtkové křeče.
  4. poruchy oběhu krevního: nedostatek dechu, tlučení srdce, rozšíření srdce a srdeční slabost.
  5. Užití vitamínu ku zlepšení a vyléčení chorob: beri-beri, zánět nervů všeho druhu, ochrnutí nervové a svalové, při následcích záškrtu, dětské obrně, pasové růže, při potížích v těhotenství, ke zkrácení doby porodní a znížení porodních bolestí, při depresích a snížené duševní pohotovosti.

  • Vitamín B2

Zdroje: kvasnice, obilné klíčky, zelenina, ovoce, sýry, vejce, mléko, žito.

Nedostatek se projevuje: zastavením vzrůstu a přírůstku na váze, škodami na kůžích, sliznicích, a zrakovém ústrojí. Zvláštní význam má v těhotenství a v době kojení.

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: úbytek na váze kojenců, poruchy žaludečních a střevních funkcí, poruchy zrakové, poruchy na kůži a sliznici.


  • PP - činitel

Zdroje: kvasnice, obilí, zelenina, ovoce, mléko.

Nedostatek se projevuje: Těžké poruchy látkové výměny, které se vztahují na nervový systém, zažívací kanál a kůži. Nejvýraznější choroba má název pellagra.

Znaky nedostatku vitamínu PP

  • na nervovém systému: Neklid, nervosita, unavenost, zapomnětlivost, rozmrzelost, úzkost a vznětlivost.
  • v zažívacím ústrojí: zánětlivost sliznice ústní a hltanové, nechuť k jídlu, zvracení a průjmy, nesnášení určitých jídel, poruchy jaterní.
  • na kůži: záněty symetricky uspořádané na rukou a nohou, na krku, šíji a ve tváři a jiných světlu vystavených částech těla.
  • Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: pellagra, onemocnění kůže a sliznice, které jsou zaviněny výživou nebo otrávením léky a mohou se objevit i v ústech nebo v zažívacím ústrojí, nervové a duševní rozladění.

  • Vitamín B5 - kyselina pantothenová

Zdroje: kvasnice, obilí, zelenina, ovoce.

Nedostatek se projevuje: těžké poruchy látkové výměny, funkční poruchy kůry nadledvinek, šedivění a vypadávání vlasů, kožní choroby.

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: sliznice v ústech, choroby kožní zánětlivé a alergické, ekzémy, svědění, úpal. Při vypadávání vlasů, onemocnění ústrojí vlas tvořících, při úplné plešatosti, suché nebo šupinaté vlasové pokožce, při šedivění. K zahojení popálenin, infikovaných ran a vředů. Funkční poruchy zažívacího ústrojí a jater. Při paradentose lze zcela vyléčit tuto chorobu podáváním tohoto vitamínu a vitamínu C a A do tří měsíců.


  • Vitamín B6

Zdroje: kvasnice, obilí, zelená zelenina, mléko, žloutek.

Nedostatek se projevuje: nejsou známy specificky význačné známky nedostatku tohoto vitamínu u lidí, ale při podávání vitamínu B6 dochází k uzdravení různých nervových chorob, vrhnutí v těhotenství.

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: pellagry, beri-beri, při pocitu „rozlámání celého těla,“ únavy, nervosity, dráždivosti, žaludečních křečí, svalové slabosti, ztuhlosti, popálenin rentgenem.


  • Vitamín B12

Zdroje: v játrech a ve střevním obsahu člověka. Ve střevech žijí mikroorganismy, které nám vyrábějí vitamín B12 a K. Tyto mikroorganismy však musí mít ke svému životu vlákninu, která je obsažena v celozrnném obilí ave slupkách ovoce nebo zeleniny, proto dnešní člověk trpí často nedostatkem vitamínu B12 i K, neboť používá jen bílou mouku.

Nedostatek se projevuje: nervové poruchy, poruchy při tvorbě krve, nedostatek krevního barviva, nedostačující počet červených a bílých krvinek, krevních destiček.

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: zhoubná anemie - chudokrevnost, při podobných chorobách např.operaci žaludku, pooperační slabosti, infekční choroby, po chorobách žaludku a střev.


  • Vitamín Bc

Zdroje: mléko, zelené listy zelenin tmavé barvy, květák a špenát.

Nedostatek se projevuje: brzdění vzrůstu, zmenšování množství krevního barviva, počtu červených krvinek a počtu krevních destiček, potřebných ke srážlivosti krve.

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: Stejné použití jako u vitamínu B 12.


  • Vitamín C

Zdroje: čerstvé ovoce, zelenina a salát, zvláště šípek, černý rybíz, citrony, pomeranče, rakytník, paprika, mléko.

Nedostatek se projevuje: lidský organismus si nedovede sám vyprodukovat vitamin C, proto jeho nedostatečný příjem se projeví: nechuť k jídlu, slabost, tíže v nohou, náchylnost k infekcím, chudokrevnost, také vzrůst zaostává. Tím jsou vytvořeny známky skorbutu. Tato choroba se projevuje krvácením na všech možných místech, nápadné jsou měkké, zduřené dásně. Často se uvolňují zuby a vypadávají, sklon ke krvácení dásní již sám o sobě naznačuje nedostatek vitamínu C. Jarní únava, nechuť k jídlu, rychlá vyčerpanost, krvácivost, náklonnost k infekcím, obtíže zažívací, oběh krevní, bolení hlavy, chudokrevnost, zaostávání ve vzrůstu aj.

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: jeho použití je široké. Při slabosti, krvácivosti, upevnění zubů, zánět dásní, ke zvýšené odolnosti proti infekcím a otravám, působí příznivě při tuberkulóze, revmatismu, poruchách tvorby krve v kostní dřeni, při chorobách žaludku, střev a léčení ran. U dětí je důležitý při nedostatečné výstavbě kostí, při pomalém vývinu zubů. U černého kašle se podáváním velkých dávek vitamínu C zmírňuje kašel a doba jeho trvání se zkracuje. Při chirurgických zásazích podporuje vitamín C tvorbu kostí a chrupavek, hojí rychleji rány. Během celého těhotenství a doby kojení musí být dostatečný přísun vitaminu C. Při umělé výživě se musí dodávat formou ovocných šťáv. Při všech zánětech zubů, dásní, zubní váčky, extrakcích - důležitý je vitamín C.


  • Vitamín D, resp. D3

Zdroje: mléko, vejce, máslo, houby, kvasnice.

Nedostatek se projevuje: rachitída, pozdní řezání zubů, zuby zůstanou nevyvinuté, jsou vadně sestaveny, mají kazy ve sklovině. U dospělých jsou rachitické příznaky jako: znetvoření hrudního koše, pánve, končetin, rachitický růženec, snadný zlom kostí.

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: rachitidy, upadání dětí do křečových záchvatů, vzrůstu zubů a chrupu vůbec, měknutí kostí, odvápnění kostí, při chronickém kloubovém revmatismu, při chronických ekzémech, při tuberkulóze kostí, kloubů, kůže a sliznice, i omrzlinách.

  • poruchy na rozplozovacích orgánech jako sklon k předčasným porodům
  • potíže při přechodu a těhotenství, a také tvorbě mléka
  • užívá se ho k výživě nedonošených dětí, při vzrůstových a vývojových potížích kojenců
  • používá se u chorob nervových a svalových, zejména při ochablosti po infekcích
  • při chorobách vaziva, obzvláště revmatické povahy, při houseru, zkřivení krku a šíje, ischiádě
  • při chorobách srdečních, insuficienci krevního oběhu
  • při paradentose
  • při smrdutém vředu v nose
  • při bércových vředech

  • Vitamín E (tokoferol)

Zdroje: obilné klíčky a olej z obilných klíčků, zelenina a saláty, vaječný žloutek, mléko, máslo

Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob


  • Vitamín K

Zdroje: zelenina - obzvláště špenát, květák, listy bílého zelí, brambory, rostlinné oleje, ovoce, rajská jablíčka, jahody, šípek.

Nedostatek se projevuje: sklon ke krvácení - buď je nedostatek v potravě, nebo vitamin K není dostatečně produkován mikroorganismy v našich střevech, nebo je porušena střevní sliznice a tím vstřebávání vitamínu K nebo může být špatná funkce jater nebo žlučníku.

Užití vitamínu ke zlepšení nebo vyléčení chorob: nedostatek má souvislost s nemocemi žlučníku - ucpání žlučovodu, žlučových kaméncích, nádoru žlučníku, u chronických zánětů žlučníku a žlučovodu, u chronického nebo akutního poškození jaterních buněk.

Při krvácení sítnice v oku, při vysokém tlaku, při častém krvácení z nosu, proti krvácení při zubních extrakcích, při operacích nosních, krčních, nosohltanových. Vitamin K pracuje také proti zubnímu kazu.