Fosfor

Fosfor je využíván organismem ve velkém množství, podílí se na metabolismu a řetězových reakcích tuků, proteinů a vitaminů.

  • prospívá zubům a kostem, je prevencí zubního kazu
  • podporuje růst tkání
  • spolu s vápníkem je důležitý pro pravidelný tep srdce
  • je důležitý pro správnou funkci ledvin
  • je důležitý pro mozek a nervovou tkáň
  • podporuje asimilaci vitamínu B2 a B3
  • pomáhá proti bolestem žil
  • slouží k metabolismu tuků a proteinů
  • spolu s vitamínem D pomáhá proti rachitidě
  • působí proti hnisavým zánětům

Dospělý zdravý člověk má 450-675g fosforu v zubech a kostech, ve svalech a nervech i v mozku (zvyšováním množství fosforu v mozku ve stáří jako následek nesprávného způsobu života a výživy se snižují mentální schopnosti).

Rovnováha fosforu s vápníkem je důležitá: 1 díl fosforu na 2,5 dílu vápníku. Naruší se jedením sladkostí. Nedostatek fosforu také přispívá ke vzniku zubního kazu.

Bílý chléb (100g) obsahuje 97mg fosforu, tmavý chléb 240mg fosforu a obilné klíčky dokonce 900mg fosforu - vhodná kombinace je s jogurtem, aby byl fosfor z klíčků ve správné rovnováze s vápníkem z mléčného produktu.

Denní potřeba: 800-1200mg. Toxické dávky fosforu nejsou známy, ale může být porušena rovnováha s vápníkem. Proto je vhodné zvláště po dosažení věku 40 let snížit konzumaci masa, aby se příliš nezatěžovaly ledviny, které musejí vylučovat nadměrné množství fosfátů, aby nenastal nedostatek vápníku.

Zdroje fosforu: celozrnná mouka, soja, sušené droždí, jogurt, kozí mléko, jádra semen,brambory, kapusta, zelí, pomeranče, med, vejce, oříšky.

Hladina fosforu je narušena:

  • při velkých dávkách železa a hliníku (užívání hliníkového nádobí)
  • při užívání anacidních žaludečních léků